Selasa, 7 Jun 2011

Perjalanan hidup


Dalam dunia ni ada pelbagai jenis manusia ada perbagai ragam dan gaya….. tapi aku cukup tak suka dengan perangai manusia yang suka menentukan hala tuju hidup orang lain….. mulanya aku tak kisah dah dengan orang yang begini sebab kadang2 aku rasa aku pun speprti golongan yang sebegini tetapi bila aku dengar ada sorang adik angkat aku yang kena begini aku rasa bengang lar pula… bukan apa dia yang ingin belajar tetapi orang lain yang tentukan apa yang perlu dia ikuti….

dulu masa aku belajar pak cik aku selalu suruh aku ambil diploma kerana masuak f6 nie bukan ada apa2… dia sering suruh aku amek diploma sebab masuk u lar apa lah,,,,,, tapi mujur lah aku tetap dengan pendirian aku nak masuk f6 dan akhirnya sekrang aku dah pun graduate sebagai seorang pelajar ijazah……dan masa itu pun mak dan ayah aku tak kisah apa aku nak amek asalkan aku nak blaja….. dalam bab belajar nie family aku tak pernah nak masuk campur sangat asal apa yang aku lakukan itu tak salah dan aku yang laluinya…..so pada aku tidak perlu nak tentukan apa yang orang itu perlu lakukan sebaliknya berilah kebebasan padanya untuk memilih kerana kita tidak apa terbaek untuk orang lain selain dari dirinya sendiri….yang boleh kita lakukan hanya beri nasihat dan pandangan tetapi segala keputusan terpulang kepada empunya diri untuk memilih apa yang terbaek untuk drinya bukan orang lain yang pilihkan,,,,,,,,,,,,,,,,,,


Tiada ulasan:

Powered By Blogger